כאבי גב אחרי לידה – מניעה וישיבה נכונה (המדריך הגופני לאמהות)

יואב טלרהורים וילדים 1 Comment

ברוכות הבאות למדריך! היום נדבר על בסיס חשוב לישיבה, ונקשור אותו לתופעה פופולרית אצל נשים מניקות, כאבי גב אחרי לידה. אבל לפני כן, חשוב להבין שחייכן כאמהות הם אינטנסיבים, בתחילת הדרך – וגם בהמשך. אנחנו שואפים להיות בני אדם מודעים לגוף שיודעים מה הם עושים, איך אנחנו מתנהלים עם הגוף, כדי שנוכל למנוע כל מיני מכאובים, כדי שננשום טוב יותר, ובאופן כללי – ההתנהלות הגופנית שלנו מכתיבה מאוד את המצב הבריאותי שלנו. כהורים, חשוב מאוד שנהיה בריאים ומשוחררים, חשוב שנדאג לעצמנו על מנת שנוכל לדאוג לקטנים והקטנות, וברמה היותר מהותית – נפש בריאה בגוף בריא, מחלחלת ומסייעת לילדים לגדול בריאים לצידנו.

גופנית = מנטלית

בעצם, אין שום הפרדה בין גוף, נפש, שכל, וכל שאר החלקים. הכל הרי מחובר אחד לשני וההפרדה נוצרה רק בשביל הספרים.
כשאנחנו לחוצים, עייפים או מתוחים – הגוף שלנו מתוח או מכווץ והנשימה שלנו מתקצרת.
כשאנחנו רגועים ורעננים – הגוף שלנו מתרחב ונרגע והנשימה שלנו שקטה ויעילה.

בתור אמהות, אתן חוות מצבים של עייפות וקושי לעיתים קרובות, ובלתי אפשרי להישאר רגועה ורעננה כל הזמן. לכן מאתגר לשמור על נוכחות או מודעות בסיטואציות כאלו: 3 בבוקר, הילד בוכה. למי יש כוח לחשוב? לכן חשוב שהסביבה שלך תתמוך בך, ותאפשר לגוף שלך להיות במצב טוב יותר בזמן שאת מניקה או מאכילה. אם תיישמי את העקרון הבסיסי הראשון של ישיבה נכונה, תוכלי להימנע מכל מיני מכאובים, והראשי מביניהן הוא כאבי גב אחרי לידה. הדגמה:

1. לתת למשקל להתנקז למקום הנכון – כלי מרכזי במניעת כאבי גב אחרי לידה

יעל וכרמל מדגימות: ישיבה ללא עצמות ישיבה וישיבה עם עצמות ישיבה

יעל וכרמל

בצד ימין: יעל יושבת על אזור הגב התחתון והירכיים, כך שמשקל הגוף שלה לא מתנקז למקום הנכון – ישיבה "על" הגב התחתון יוצרת קיצור בקדמת הגוף, מגבילה מאוד את הסרעפת, וגורמת ללחץ על חוליות הגב התחתון ומפרקי הירך. התוצאה בהרבה מקרים היא כאבי גב תחתון.

בצד שמאל: יעל יושבת בישיבה מזרחית, שימו לב להבדל בגובה שלה! ישיבה מזרחית היא פתרון מעולה לישיבה ממושכת, במיוחד על ספות שוקעות. הגב לא "נשפך" לכיוון הרגליים אלא "ננעץ" בספה בדיוק בקצה התחתון שלו  – המקום הנכון אליו צריך להתנקז המשקל: עצמות הישיבה. הבדל עצום באורך הגו של יעל גם מקדימה וגם מאחור. הסרעפת של יעל חופשיה כי בית החזה לא לוחץ לכיוון הבטן. הנשימה שלה מלאה יותר.
בכל מקרה של ישיבה רצוי לשבת על עצמות הישיבה – לא רק בישיבה מזרחית. על כסא, כורסה או ספה ואפילו במיטה.

ואם את לא יכולה לשבת ישיבה מזרחית?

נשים רבות לא מסוגלות לשבת בישיבה כזו בנוחיות לאורך זמן. הסיבה לכך היא קיצור של הרגליים, מפרק ירך נעול או מתוח וקריסה של הגב כלפי מטה. קודם כל, אל תאמרי לעצמך "אני לא גמישה", "אני לא מסוגלת" או כל דעה קדומה אחרת. אפשר לפתח את היכולת הזו בעזרת ההכוונה הנכונה, שאותה אני מלמד בשיעורים. את מרגישה שאזור הגב התחתון, האגן והירכיים שלך הם מעין פלונטר של מתח. ואת צודקת, אבל את הפלונטר הזה אפשר להתיר לאט לאט עד לרמות שלא תאמיני…

לעת עתה, התחליף שלך יכול להיות:

  • ישיבה על כסא גבוה יותר. ספה נמוכה פחות מומלצת עבורך, כי היא גורמת לאזור הגב התחתון להיות תפוס עוד יותר.
  • בזמן שאת יושבת, קחי לך הדום נמוך לכפות הרגליים שיתן לך "קונטרה". הנה עוד דוגמא:
חלופה לישיבה מזרחית.

אשתי מדגמנת: אלטרנטיבה טובה לישיבה מזרחית.

שער הכניסה של שיטת הלימוד שלי הוא הגוף והמחשבה. אם אנחנו יודעים לנהל את עצמנו דרך הגוף והמחשבה, נגיע לשיפור באיכות הנשימה ובמצב הנפשי שלנו. כדי לעשות את זה, אנחנו חייבים סביבה תומכת ומאפשרת. במילים אחרות, לפרגן למבנה הגוף הטבעי שלנו בישיבה מתאימה ולא להקשות או להכביד עליו.

מושגים חשובים מהמאמר:

עצמות הישיבה: שני שפיצים מעוגלים שנמאים בתחתית האגן שלנו. הם אלו שצריכים לבוא במגע עם מה שאנחנו יושבים עליו. העמקה בחומר? כאן.
הסרעפת: שריר דק וגדול שנמצא מתחת לריאות ובית החזה ומעל לחלל הבטן. זהו השריר שגורם לאוויר לצאת והיכנס. ככל שהסרעפת משוחררת יותר, כך הנשימה תהיה אפקטיבית יותר. לחץ על הסרעפת גורם לתהליך הנשימה להיות מוגבל, מה שמשפיע על ריכוז החמצן בדם ובעצם על כל התפקודים בגוף! (הנה וידאו נהדר שממחיש איך נראית הסרעפת)
גו: חלק הגוף שמכיל את הכל חוץ מהידיים, הרגליים והראש. עמוד השדרה, האגן, חלל הבטן, בית החזה והגב כולם חלק מהגו. באנגלית: Torso.

אוסף הטיפים החשובים ביותר לישיבה מול מחשב

להתחבר לגוף * לשפר את היציבה והיציבות תוך כדי ישיבה במשרד * לחסוך זמן, אנרגיה וכסף וליצור פתרון קבע * להבין מה ההרגלים המזיקים שלך ואיך לתקן אותם כדי למנוע בעיות ולהתחזק * ולדעת איך לסדר את עמדת העבודה באופן שיטיב עם הגוף.

    מאת יואב טלר | bodyguide.co.il
    אתם יכולים גם להירשם לרשימת התפוצה של הבלוג בלחיצה כאן

    Powered By ConvertKit

    פוסטים מעניינים נוספים:

    Comments 1

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.