כאבי צוואר איך לצאת מזה

כאבי צוואר: איך לעזור לעצמכם לצאת מזה?

יואב טלרישיבה מול מחשב Leave a Comment

אישה יושבת מול מחשב עם כאב צוואר.כאבי צוואר נגרמים בדרך כלל משימוש לא טוב בזרועות. רובנו עושים דברים בעזרת הידיים, וחלקנו עושים זאת בצורה אינטנסיבית מאוד: מעצבים גרפיים, מתרגמים, אנשי הייטק ועוד רבים. אנשים שיושבים כל היום על מקלדת ועכבר.

שימוש לא טוב בזרועות הוא בעצם שימוש לא טוב בגוף; המון מתח מצטבר באזור הכתפיים, השכמות, בית החזה – והצוואר – שבו בעצם מתחילה הבעיה. הנתיב מתחיל בלחץ על חוליות עמוד השדרה הצוואריות ועל העצבים אשר עוברים לידם, בדרכם לכיוון הזרועות. לרוב, מתח על העצב הצווארי יוצר הקרנה של כאבים לזרועות. לעיתים הכאב מופיע רק בזרועות או רק בצוואר, ולעיתים מרגישים נמלול או הירדמות באחת הזרועות.

זהו ההסבר הגופני. יחד איתו, יש גורמים מקבילים אשר משפיעים על הצוואר שלכם. אז הנה העקרונות המרכזיים שיעזרו לכם להפחית כאבי צוואר:

1. משך העבודה מול המחשב – לא לקחת את עצמכם לקצה

אם כבר יש לכם כאבי צוואר, קחו את העניינים בידיים: כשאתם מתעייפים, מנטלית או פיזית, צאו להפסקה של 15 דקות. זמן עבודה רצוף: לרוב לא יותר מ-45 דקות. הפסקה אמיתית היא יציאה מעמדת העבודה שלכם. לקום ולהסתובב, לשתות או לאכול משהו. להחליף כמה מילים עם מישהו. להתאוורר.

2. שימוש טוב יותר בגוף במהלך היום מונע כאבי צוואר

כל אחד יכול לשפר את התפקוד הגופני שלו תוך כדי חיי היום-יום. מול המחשב, בבית או במשרד, באוטו או בכל מקום אחר. הרגלים שיוצרים כאבי צוואר לרוב יחזרו על עצמם בכל מה שאתם עושים עם הגוף. לדוגמא, אם אתם רגילים להחזיק את העכבר שלכם עם מתח צווארי מופרז, והדבר נודע לכם לאחר שיעור או שניים שלקחתם בשיטת אלכסנדר, אז למדתם גם לעשות את זה טוב יותר. כלומר, למדתם להחזיק עכבר פחות בעזרת מתח צווארי, בצורה מאוזנת וקלה יותר. ופתאום אתם קולטים שגם את ההגה אתם מחזיקים באותה צורה. וגם את המזלג. וגם את מברשת השיניים. ואת כל אלו אתם משפרים לאט ובסבלנות, בתוך החיים. זוהי הדרך הכי אפקטיבית שיש לכם לעזור לעצמכם – כי בעצם, זה מה שאתם עושים רוב היום. וזה מה שעשיתם עד היום, שגרם לבעיה.

השילוב האידיאלי שיעזור לכם לשפר את השימוש הגופני שלכם מורכב משני חלקים:
1. מפגש פרטני ניטרלי מחוץ לסביבת העבודה – בסטודיו או בבית. המפגש נותן לכם ״בועה״ רגועה ושקטה שמאפשרת לכם להתחבר לגוף, להבין מה אתם עושים עם הגוף ואיך להתנהל טוב יותר.
2. מפגש בסביבת העבודה שלכם – מול המחשב. יישום העקרונות שקיבלתם ב״בועה״ בתוך החיים מול המחשב + התאמות ארגונומיות של כסא, שולחן, מסך, עכבר, מקלדת, הדום וכל דבר אחר שצריך.

3. 10 דקות ביום – תרגילי זרועות

תרגילים ממוקדים לנושא השימוש בזרועות, ואיך הן משפיעות על הגוף. זהו כלי חשוב מאוד בשיעורים שנותן לכם רוטינה יומית לבית: תרגול קצר שיזכיר לכם איך אתם גורמים לעצמכם בעיות צוואריות, ויזכיר לכם את הדרך הטובה יותר. עם הזמן יהיה לכם קל יותר לשפר את התפקוד היומיומי שלכם, כי היכולת התחושתית והמודעות שלכם ישתפרו.

4. כאבי צוואר קשורים למתח ולחץ

מה קורה לכם בגוף כשאתם שומעים חדשות לא טובות? כשיש בלאגן? כשאתם במתח מטורף? התשובה נמצאת באזור העורף והצוואר שלכם: מיידית מצטברת שם חבילה נאה של מתח וכבדות. אם תוכלו לעזור לעצמכם לנהל חיים רגועים יותר ופחות לוחצים, הצוואר יודה לכם.

ומה עם הלך הרוח?

השאירו את הפרפקציוניזם במגירה. עשו מה שאתם יכולים ומבינים היום, והמשיכו מחר, כי מחר תראו ותבינו קצת יותר. עקביות נמדדת לאורך תקופה ארוכה ולא במהלך יום אחד – עקב בצד אגודל. היא הגורם הכי חשוב בהתפתחות ושיקום.

יישום הכללים הבסיסיים באופן סבלני, יום-יום, בעזרת ליווי מתאים, יוכל לשפר את המצב באופן מהותי. במקום לנסות "להצליח להעלים את הכאבים", להיכשל ולהיכנס לתסכול, עדיף לעשות כל יום קצת ולשמור על רוח טובה. הרגלים שפיתחתם משך עשרות שנים לא יכולים להיעלם בן רגע! תוכלו לוותר עליהם רק לאחר שפיתחתם חלופה – שאפשר להסתמך עליה.

מה עכשיו?

הסיבה המרכזית לכאבי צוואר בעידן המודרני, היא… ישיבה מול מחשב. בדף ההדרכה לארגונים מול המחשב תמצאו מצגת מקיפה בנושא. מעבר לכך יש עוד המון טיפים באתר שעוסקים בנושא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.