גולגולת מתגלגלת: איך לשחרר מתח מהצוואר והעורף

יואב טלר שיטת אלכסנדר ושיקום גופני Leave a Comment

איך לשחרר מתח מהצוואר שלכם? הגולגולת המתגלגלת…

דמיינו קו שמחבר בין שתי האוזניים שלכם. עשו תנועת "כן" עדינה עם הראש בדיוק מהקו הזה – צד שמאל בתמונה.

מיתוסים שכדאי לשבור

רגע לפני שנמשיך: הנה כמה עקרונות שגויים (לדעתי) שרווחים אצל אנשים, כמה מיתוסים שכדאי לשבור:

  • הראש צריך להיות מיושר עם עמוד השדרה והגב – לא נכון.
  • צריך להזדקף בעזרת משיכה של הראש אחורה – לא נכון.
  • אסור לשחרר את הראש לפנים כי זו "יציבה לא טובה" – לא נכון.
  • גב צריך להיות ישר – לא נכון.
  • צריך להחזיק את עצמנו זקופים – לא נכון.

לגבי העובדה שהאיש בתמונה השמאלית מוריד את הסנטר שלו למטה – אל תהיו מודאגים מזה. יש מימד נוסף שאני מלמד אותו בשיעורים ולא ניתן לראות אותו פה בתמונה – והוא מימד הצמיחה. אבל היום אני רוצה להראות לכם מה קורה עם הראש וחוליות הצוואר כשהעורף מתוח ומקוצר.

Nodding motions of the atlanto-occipital joints.

מקור התמונה: Effects of Lateral Deviation from Neutral Position on the Perceived Joint Discomfort Rating in Cervical and Lumbar Region in Sitting and Standing Position – Scientific Figure on ResearchGate. Available from: https://www.researchgate.net/figure/Nodding-motions-of-the-atlanto-occipital-joints_fig1_339123870 [accessed 15 Jun, 2020]

יהיה לכם הרבה יותר קל לעשות את זה כשעמוד השדרה שלכם מרווח וצומח מאשר כשהוא מקופל ודחוס. והראש הוא זה שמוביל את תהליך הצמיחה של עמוד השדרה.

אבל אם אתם סובלים מצוואר מתוח ומכווץ,

סביר להניח שיש לכם כמה שכבות טובות של מתח לקלף מהצוואר שלכם. בצד ימין בתמונה – הגולגולת שלכם מכווצת לתוך הצוואר בלי שאתם מודעים לזה, ופתיחת המודעות לעניין היא חלק הכרחי בדרך לשחרור.

אתם רואים גם שהחוליות בצד ימין של התמונה נדחסות על ידי הגולגולת – וזו תחילת ההשפעה של הדחיסה שמופיעה לכל אורך הגוף. כדי להבין את זה אתם יכולים פשוט לגלגל את הראש שלכם אחורה ולהרגיש איך הצוואר מתקצר ונדחס.

היכולת לשחרר את העורף מאפשרת לראש שלכם להשתחרר מהכיווץ הצווארי: זו הגולגולת המתגלגלת.

הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות הוא לכוון את המודעות שלכם אל הצוואר והראש, ולהתחיל להבחין במצבים שבהם העורף שלכם מתקצר.

כדי לשחרר את הגולגולת להתגלגל, העורף שלכם לא יכול להיות מכווץ, אתם חייבים לעזוב אותו. זה חשוב.
עזבו את העורף ותנו לגולגולת שלכם להתגלגל כמו בתמונה, מצד ימין – לעבור לצד שמאל. בעדינות, מאותו קו שנמצא בין שתי האוזניים שלכם.

Nodding motions of the atlanto-occipital joints.

שימו לב שאתם עושים את זה מתוך עזיבה של העורף, ממש אפשר להפיל את הראש מהעורף, ולא מתוך מתיחה של אזור הגרון. לעזוב את הראש.

יכול להיות שאתם מחזיקים את הראש שלכם בשביל להישאר זקופים, יכול להיות שאתם ממש לא מחזיקים שום דבר ואתם פשוט מאוד כפופים ודחוסים בגוף. בכל מקרה, זכרו שהראש והצוואר לא צריכים להיות המקור ליציבות שלכם. הראש הוא החוליה הראשונה בשרשרת הצמיחה שאתם רוצים ליצור בגוף שלכם, ודבר ראשון לעשות הוא לשחרר אותו מהכיווץ בצוואר. לאחר מכן תוכלו לכוון ולהוביל את הגוף בעזרת הראש אל הצמיחה המיוחלת.

לא צריך להחזיק את הראש

הוא לא יפול לשום מקום… תהיו נועזים בעזיבת הראש, גם אם זה מרגיש לכם מוזר.

  1. בהתחלה עשו את זה בישיבה, ללא תנועה.
  2. לאחר מכן נסו לגלגל את הגולגולת כשאתם קמים מהכסא, כך שהיא תוביל את התנועה של הגוף. הגלגול מתגלגל בהמשכיות, כמו גלגל של מנוע.
  3. לאחר מכן נסו לגלגל את הגולגולת בדרך להתיישב בכסא – מעמידה לישיבה.

הנקודה האדומה בתמונה היא נקודת המפתח שדיבר עליה פ.מ. אלכסנדר, שבה מתקיים המפגש בין עמוד השדרה והראש, ה-primary control של כל הגוף. זהו מפרק לכל דבר, מפרק צוואר-ראש.

זה אחד הדברים החשובים שאני מלמד בשיעורי אלכסנדר. אם אתם זקוקים ורוצים תהליך של יציאה לחירות גופנית מענייני הצוואר שלכם – כל הפרטים אודות השיעורים כאן:

כל הרגלי התנועה שמזיקים לצוואר שלכם – והדגמה בוידאו איך מתקנים אותם – בקורס הוידאו שעוסק כולו בצוואר:

הפוסטים הכי מעמיקים נמצאים רק פה... הצטרפו לרשימת התפוצה של האתר:

אני שולח מעט מיילים, וכל מייל שאני שולח מלא בכל החומרים הטובים שפירסמתי לאורך כמה שבועות.

    יואב טלר | bodyguide.co.il

    Powered By ConvertKit

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.