להישען או לא להישען: איך לשחרר מתח מהזרועות, הכתפיים והצוואר?

יואב טלר שיטת אלכסנדר ושיקום גופני Leave a Comment

הנה עיקרון אחד שיכול לשחרר את כל אזור הגוף העליון שלכם ממתח וכאבים: החל מהשכמות, הכתפיים, הצוואר, ועד למרפקים ולמפרקי כף היד.

על מה אנחנו אמורים להישען? לאן הכבדות שלנו מתנקזת?

יושבת אצלי בחורה בקליניקה, אני לוקח את הידיים שלה ומניח אותן על הידיים שלי כאילו הייתי שולחן. אני מרגיש איפה הכבדות שלה מצטברת: הפעם – בשורש כף היד ובכתפיים.

היא סובלת מכאבים בשורש כף היד שנובעים מדפוסי הישיבה הממושכת שלה, אבל גם מסיבות אחרות: להרים את התינוק, לנגן, לעשות כלים. ברגע שהיא תבין את הרעיון היא תוכל ליישם ולשחרר את כל הפעולות האלו מעודף מתח.

הטעות הנפוצה שאני רואה אצל אנשים בישיבה מול שולחן היא הישענות על מפרקי כף היד ועל המרפקים (משענות יד).

זה הכל משחק של קלות וכבדות

כשאנחנו נשענים על הידיים שלנו, הכבדות נופלת לשם ומצטברת במפרקים שלנו: שורש כף היד, מרפק, כתף, וכמובן – עמוד השדרה העליון – אזור הצוואר-שכמות. בית החזה שלנו יכול להילחץ למטה גם הוא, ואז נוצר גם עומס על הגב התחתון. איפה אתם תסבלו מכאבים? באחד או יותר מהמקומות האלה.

ככה נראית לרוב הישענות לא טובה: על מרפקים ושורש כף היד.

מה זה מפרק?

מפרק הוא צומת דרכים, כמו בכביש. האם הייתם רוצים שהצומת שלכם תהיה פקוקה או פנויה? המטרה של מפרק היא תנועה חופשית – לכן לא הגיוני להעמיס עליו כבדות ועומס. הוא אמור להיות ריק וקל כדי לאפשר תנועה חופשית.

בתמונה הבאה אתם רואים כמה צנרות עוברות דרך מפרק כף היד: המון כבישים ראשיים שמתפצלים אחרי המפרק לכבישים קטנים שמזינים ומזרימים חומרים לאצבעות.

מפרק כף היד

ולכן הנוסחא שלי לקלילות ושחרור בישיבה היא…

כל הכבדות אמורה לרדת לתוך עצמות הישיבה ומשם להתנקז לאדמה, דרך הכסא. הזרועות לא אמורות להישען על השולחן ולא על משענות. הן אמורות להיות קלות כאילו שתוכלו להרים אותן בכל רגע ורגע. היציבות מגיעה מעמוד השדרה.

מגיעים לזה דרך היין והיאנג של הגוף: מבנה מסודר ותנועה זורמת ממפרק למפרק, מצומת לצומת, אין פקקי תנועה. ההבדל הגדול בינינו ובין כבישים היא שאנחנו יכולים להזיז את הכבישים שלנו מתי שנרצה, ולסדר אותם בהתאם לתנועה הטבעית בגוף וחוקי הטבע.

מעניין לראות בתמונה הבאה, כשאני לא נשען על הידיים, המפרקים קלים ומשוחררים, ורואים שיש קו המשכי של תנועה בין האמה לכף היד.

אין הישענות על הידיים.

אז לסיכום:

סדרו את המבנה שלכם והניעו את הזרימה בתוך הגוף. כשהתנועה בגוף זורמת הוא הופך להיות קל יותר והמתח העודף משתחרר יחד עם הכאבים.

  1. הכי חשוב: הגו נשען ומתנקז על עצמות הישיבה. זה אומר שכל עמוד השדרה, מלמטה עד למעלה, והאגן, מונחים על עצמות הישיבה ולא נופלים קדימה או למטה. בשפה האלכסנדרית אומרים: stay back to aim up.
  2. אל תניחו את משקל הגו והגוף על המרפקים ועל שורש כף היד באופן קבוע, פה ושם זה בסדר, לא כהרגל, כי יווצרו לכם בעיות. זה משלים את 1 כמובן, כי אם תישענו על הידיים, רוב הסיכויים שהגב שלכם ישען עליהם ולא על עצמות הישיבה.

מה עכשיו?

סדנאות בזמן הקרוב

בתל אביב / מבשרת ציון – שיטת אלכסנדר לבעיות יציבה וכאב.
לפרטים והרשמה גשו לדף הסדנאות.

קורס וידאו – איך לשחרר את הצוואר ממתח וכאבים בעזרת שינוי הרגלים?

מסלול פרטני לשיקום בעיות יציבה, מפרקים ועמוד שדרה עם שיטת אלכסנדר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.