ישיבה ממושכת וכתיבה – איך עושים את זה טוב יותר? (חלק ב)

יואב טלר אורח חיים בריא, שיטת אלכסנדר ושיקום גופני Leave a Comment

בחלק א׳ הסברתי את הבסיס לכתיבה על נייר ומה ההבדל מול הקלדה. מכיוון שהגוף מתכווץ ומתמלא מתח בזמן כתיבה, בחלק ב׳ שלפניכם אסביר באיזה סדר לפתור כל בעיה – ואיך, בדרכנו לכתיבה משוחררת וקלילה יותר.

שימו לב שלא מדובר בשלוש בעיות ופתרונות שונים, אלא בדבר שקשור לדבר. שלושת הבעיות והפתרונות שאני מתאר למטה מתרחשים באותו רגע, יחד, אבל יש סדר מסוים לפיו פותרים את הבעיות, כדי שזה יעבוד.

הבעיה: דחיסה של עמוד השדרה.

מתרחשת בכל מצבי הישיבה, גם מול מחשב. עמוד השדרה נתקע במצב מאובן ממתח, ולרוב יתקמר לאחור. הצוואר מוחזק באופן מתוח והראש תקוע על עמוד השדרה במצב סטטי. משקל הגוף כבד לתוך הכסא והכיוון הכללי למטה מאוד דומיננטי.

פתרון: תמיכה וצמיחה. לחלץ את הראש ועמוד השדרה כלפי מעלה.

הצוואר חופשי, הראש משתחרר מהעורף לפנים ולמעלה, הגו צומח בעקבות הראש. עצמות הישיבה משמשות כקונטרה לצמיחה. אנחנו מקבלים תמיכה מהקרקע ומהמושב (השורשים של העץ – אדמה) ומצמיחים את הראש ועמוד השדרה (הגזע של העץ), כלפי מעלה.

זה הבסיס לכל הסיפור, "Primary Control" בשפה האלכסנדרית, והכי טוב ללמוד את זה עם מורה, Hands on בשיעור. לשחרר את הראש והעורף ומהצוואר ולחבר את עמוד השדרה לצמיחה, דורש מאיתנו לצאת מהקופסא, פיזית ומנטלית, מעבר למה שאנחנו מתארים לעצמנו. זה לא משהו שעושים ושוכחים, זה מצב מתמשך שפשוט חיים אותו – תמיכה וצמיחה. והוא משתפר עם הזמן.

כשעושים את המעבר הזה, הגוף עובר ממצב של החזקת מתח פנימי, למצב מאוורר בו המתח מתנקז החוצה, ובאופן כללי, הדברים יוצאים מהפנים אל החוץ.


הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג: [convertkit form=4916177]


בעיה: הכתף ואזור בתי השחי נדחסים לתוך הגוף. המרפק נלחץ לכיוון הגוף.

הדחיסה של הגפיים לתוך הגוף היא חלק בלתי נפרד מתוך דפוס ההתכווצות כלפי מטה ופנימה. ומכאן אתם מבינים את הפתרון.

פתרון: כפועל יוצא של צמיחת הראש ועמוד השדרה, הזרועות משתחררות החוצה מתוך הגוף.

שני חלקים מרכזיים בפעולה הזו הם המרפק וכף היד. המרפק צריך לשאוף להתרחק מהגוף, ולשאוף לצאת לכיוון השפיץ שלו. שחרור של המרפק (ושל הברך – המפרק הדומה ברגל) גורם לזרימה של תנועה ושחרור לאורך כל הזרוע. בתרגול צ׳יקונג עובדים על זה הרבה.

כף היד היא הקצה, ואנחנו רוצים שהתנועה תגיע לקצה, בעיקר ע״י נוכחות מודעת שלנו שם. השילוב של כף היד והמרפק פותח את התנועה ומביא אותה אל הקצה. אחד הדברים שקורים כל יום בסטודיו, הוא אנשים שחווים את הזרועות שלהם הרבה יותר ארוכות וקלילות, בעזרת שחרור המרפק והבאת המודעות לקצה.

בעיה: האצבעות וכף היד תופסות את העט במתח מוגזם.

כלי הכתיבה נלחץ יותר מדי לתוך הנייר, יותר מדי שליטה, יותר מדי מתח.

עשו בעצמכם את המעבר: לחצו חזק מדי את הנייר עם העט, ותרגישו כיצד כל הגוף שלכם מתכווץ לתוך נקודה אחת קטנה, לתוך אות אחת קטנה, מילה ומשפט. הכל קורה במכה.

פתרון: הרימו את עצמכם

לפי הסדר שציינתי, קרקע, ראש, עמוד שדרה, יד. ותרו על הלחץ הזה ותראו שאתם מצליחים לכתוב גם עם פחות מתח וקצת פחות שליטה.

מאות, למילה, למשפט

רציפות היא ההבדל שמאפשר לנו לחיות עם הגוף באיזון טוב יותר. היכולת שלכם לתפקד בתוך הקלילות שתיארתי כאן ולעבור מאות לאות, ממילה למילה, למשפט ולפסקה, מתאפשרת בזכות קשר רציף עם הקרקע, צמיחה רציפה, תקשורת רציפה עם הגוף. זה אפשרי וזה ממש מתחת לאף שלכם, רק צריך ללמוד איך.

שימו לב שבדרך הקלילה, אתם ״בדיסטאנס״ בריא מהמטרה – הדף במקרה הזה. פיזית, אתם פחות לוחצים לתוכו וקורסים לתוכו, מנטלית אתם מסתכלים עליו יותר מגבוה.

כתיבה נעימה.

המסלול השיקומי מבוסס על שיטת אלכסנדר בשילוב טיפול במגע ותרגול צ׳יקונג. נועד בין היתר לבני נוער ומבוגרים שעובדים עם הידיים שעות רבות, עם דף או עם מקלדת, וסובלים מבעיות גופניות כרוניות. לעוד פרטים לחצו כאן:

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.