כל מה שצריך בשביל לתקן את הגוף.

יואב טלר שיטת אלכסנדר ושיקום גופני Leave a Comment

חלק ראשון: להכיר את החלקים

בסך הכל ארבעה חלקים: ראש, גו, ידיים ורגליים.
לא צריך יותר מזה. ותאמינו לי, לוקח לאנשים מספיק זמן להכיר כמו שצריך את ארבעת החלקים האלה.

מה זה אומר ״להכיר״?

לדעת בדיוק איפה כל אחד מתחיל, ואיפה הוא נגמר:
איפה הראש פוגש את הגו (Torso),
איפה הזרועות פוגשות את הגו,
איפה הרגליים פוגשות את הגו.

רוב בעיות עמוד השדרה נובעות ממיקומים לא נכונים של הנקודות האלה.

לדוגמא, מפרק הכתף הוא נקודת ההפרדה והמפגש בין הזרועות ובין הגו. כשאנחנו עושים דברים שגרתיים כמו לשבת מול המחשב, נקודת ההפרדה הזו נוטה לא לתפקד כנקודת הפרדה, היא תפוסה ונעולה, וההפרדה זזה למקום אחר בלית ברירה, לרוב לאזור השכמות, לפעמים אפילו מתחת לבית החזה. התוצאות יכולות להיות יציבה כפופה, מתח בכתפיים ובשכמות, נשימה קטנה ולחוצה, ואפילו כאבי גב תחתון.

הפתרון הוא לדעת לשבת ולהניח ידיים על המחשב / מקלדת / עכבר בהפרדות הנכונות.

מה זה אומר ״לדעת״?

לדעת, זה לא רק בראש. לדעת זה בגוף.
זה אומר, להפעיל את הגוף כשכל חלק עושה את תפקידו. זו אנטומיה של חיי היום יום.

להסתכל בסמארטפון בלי לשבור את הצוואר. לשלוח ידיים למקלדת בלי לכופף את החזה. לשרוך את הנעל בלי לכופף את הגב התחתון. כי כל המקומות האלה אינם מפרקים – ואם אנחנו לא מבינים את זה – הם מתפרקים… המפרקים הנכונים הם בדיוק נקודות המפגש בין האיברים – שחשוב להכיר.

חלק שני: לדעת לאן כל חלק צריך לשאוף

בין החלקים שלנו יש מערכת יחסים.
הראש ביחס לגו, הגו ביחס לידיים ולרגליים.

אנחנו לא רוצים שהראש והגו שלנו ימעכו אחד את השני – נכון?
אנחנו לא רוצים שהאיברים שלנו ידחסו אחד את השני.
אנחנו רוצים שיהיו ביניהם מרווחים.

מרווחים

כדי ליצור מרווחים ביניהם, אנחנו צריכים להבין איך הם מתרחקים אחד מהשני, לאן כל חלק צריך לנוע.
אני לא מדבר על תנועה כמו תרגיל, או כמו להרים את הרגל. אני מדבר על תנועה פנימית ועדינה, שקיימת גם כשאנחנו לכאורה לא זזים. איזון עדין.

התנועה הפנימית והעדינה הזו מחברת את הכל ביחד, ומרווחת את כל המרווחים שיש לנו בגוף. את כל המפרקים, את כל הדיסקים, את מנגנון הנשימה, ועוד הרבה.
כדי ליצור את המרווחים, צריך ליצור כיוונים ניגודיים בין האיברים:
הראש והגו פועלים בכיוונים ניגודיים.
הגפיים והגו פועלים בכיוונים ניגודיים.
קדימה, אחורה, למעלה, למטה.

והתוצאות?

כשאנחנו מכירים את החלקים שלנו, ויודעים כיצד לכוונן אותן ביחד, נוצרת קואורדינציה, נוצרת הרמוניה.
הרבה דברים מסתדרים, בדרך חדשה. הנה כמה דוגמאות לבעיות שנתקלתי בהן הרבה לאורך השנים:

  1. בעיות יציבה ומתח שרירי עודף ממקור נפשי, קושי להתמודד עם הסביבה.
    דוגמא קלאסית לגו ששוקע לפנים ולמטה, בית חזה שקוע וסגור.
  2. פריצות דיסק בגב תחתון שכבר לא כואבות, עם עומס גדול בשכמות.
    מתח שרירי גדול בשרירי הזרועות מקשה על הפרדה בין הגו והזרועות ומכניס הרבה מתח לאזור השכמות.
  3. כבדות בזרועות אשר יוצרת כבדות על אזור בית החזה.
    חוסר הפרדה בין הזרועות והגו, זרימה לא אחידה לאורך הזרוע יוצרת כבדות ומושכת את בית החזה למטה גם.
  4. ישיבה ממושכת מול מחשב, בעיות יציבה וכאבים במרכז הגב.
    אזור החוליות הצוואריות ובית החזה שוקע בעקבות הזרועות: נוצרת הפרדה מתחת לבית החזה ובעיות היציבה מוחמרות.
  5. אנשי הייטק, עורכי דין, ואנשי משפחה עם בעיות גב תחתון או צוואר, מתח נפשי גדול, והתקפות כאב שחוזרות מדי פעם. צריך לזכור, כאבים כרוניים לא נעלמים לכולם כמו קסם. כאבים נוטים לחזור בעיתות לחץ, וצריך לתמוך במצבים כאלו, לעבור את התקופה האקוטית בצורה החכמה ביותר ולהמשיך להתקדם.
    מתח רב בשרירי הרגליים והפרדה לא טובה במפרקי הירך, בין הגו והרגליים, יוצר בעיות גב תחתון. בעיות צוואר שנגרמות כתוצאה מחוסר מודעות במצבי לחץ, התכווצות חזקה של שרירי הכתף והצוואר לצד חוסר תמיכה מעמוד השדרה.

הדוגמאות הללו חוזרות על עצמן בסטודיו, וברובן חל שיפור משמעותי במצב, בעזרת מסגרת העבודה שתיארתי היום.

במשפט אחד: להכיר את החלקים, ולדעת איך החלקים עובדים ביחד.

הדגמה: סרטון חדש באזור למנויים של האתר

הסרטון מדגים בדיוק מה שכתבתי היום, כשאנחנו יושבים מול המחשב. צפו בו כאן:
טיפים בנושא ישיבה מול מחשב: איך לשמור על המרחק הרצוי בין הגוף והמקלדת?

הסדנא הקרובה:

באפריל אני פותח סדנא שבועית בת 4 מפגשים – שיפור יציבה ובעיות עמוד שדרה עם שיטת אלכסנדר. עוד פרטים כאן.

הירשמו כאן כמנויי האתר וקבלו גישה בלעדית לסרטונים ופוסטים חדשים במייל:
[convertkit form=4916177]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.